Ce este autismul?

Autismul este o tulburare pervaziva de dezvoltare ce afecteaza 3 arii principale ale unui copil:

  1. Comunicare
  2. Interactiunea sociala
  3. Comportamentul

Chiar daca aspectul micutilor cu TSA nu se deosebeste cu nimic de cel al copiilor tipici, acestia se comporta, comunica si interactioneaza diferit.

Daca in 2012, 1 din 88 de copii era diagnosticat cu tulburare de spectru autist, in 2014 1 din 68 de copii era diagnosticat, in prezent 1 din 44 de copii este diagnosticat iar pana in 2030 cercetatorii spun ca 1 din 15 copii va fi diagnosticat cu tulburare de spectru autist potrivit Centrului de Prevenire si Controlul Bolilor (CDC) din Statele Unite.

Incidenta tulburarii de spectru autist este de patru ori mai mare la baieti.

Termenul de “spectru” se refera la faptul ca exista grade foarte variate de afectare, de la un copil la altul, chiar si la acelasi copil de-a lungul timpului.

Copiii cu tulburare Asperger, care este considerate a fi o forma inalt functionala din cadrul spectrului, reprezinta deficite minime in comunicarea verbala, comportamentul este foarte putin afectat, dar au dificultati in stabilirea relatiilor cu cei din jur. La polul opus al spectrului poate fi copilul nonverbal care pare ca nu ii observa pe cei din jur, are un comportament neobisnuit in majoritatea situatiilor si prezinta dificultati in invatare.

Diagnostic

Majoritatea parintilor observa ca ceva este in neregula cu micutul lor intre 1 si 2 ani.

Semnele ale autismului care se pot manifesta pana la varsta de 12 luni:

  • Nu reactioneaza la vocea mamei;
  • Nu răspunde cand isi aude numele;
  • Nu se uita in ochii celor din jur;
  • Nu gangureste sau nu arata cu degetul;
  • Nu zambeste sau nu raspunde stimulilor transmisi de cei din jur;
  • Nu urmareste vizual obiecte;
 

Semne care se pot manifesta pana la 24 de luni:

In timp ce copiii tipici incep deja sa pronunte cuvinte si sa indice lucrurile pe care si le doresc, copilul cu autism ramane detasat de aceste comportamente firesti si dezvolta alte manifestari comportamentale.

  • Nu pronunta niciun cuvant pana la 16 luni;
  • Nu face jocuri prin imitatie pana la 18 luni;
  • Nu formeaza nicio propozitie de cel putin doua cuvinte pana la 24 de luni;
  • Pierde achizitiile vorbirii;
  • Prezinta dezinteres fata de lucrurile indicate de adulti;
  • Lipsa dorintei de a atrage atentia asupra sa;
  • Lipsa comportamentului afectiv sau manifestare distorsionata (strange sau musca cand se bucura sau se supara);
  • Nu are nicio intentie de a raspunde cand i se cere ajutorul;
  • Dezvoltarea unor comportamente stereotipe in detrimentul jocului functional (insira obiecte; inchide deschide lumini/usi; flutura obiecte la nivelul ochilor etc).

Semne ale autismului la copiii mai mari:

Pe masura ce cresc, copiii prezinta tot mai multe semnale de alarma care indica prezenta unei tulburari de spectru autist. In general, semnele conduc catre lipsa abilitatilor sociale, dificultati pe aria limbajului si comportament inflexibil.

 

  • Prezinta dezinteres fata de ceea ce se petrece in jurul lor;
  • Nu dezvolta jocuri functionale, nu isi fac prieteni si nu interactioneaza cu alti copii;
  • Nu imita adultii si nici copiii, nu iau parte la activitati de grup ;
  • Nu folosesc jucariile in mod creativ;
  • Prezinta dificultati in a intelege si a vorbi despre sentimente;
  • Lipsa de reactie atunci cand cineva ii pronunta numele;
  • Repetarea continua a cuvintelor si a frazelor;
  • Ofera raspunsuri la intrebari prin repetarea intrebarii si atat;
  • Fac referire la sine prin persoana a treia;
  • Au dificultati in exprimarea dorintelor si a nevoilor;
  • Prezinta incapacitate in a intelege intrebari, afirmatii sau indrumari foarte simple.

Ce trebuie sa facem?

Primul pas ar fi evaluarea complexa a psihologului, apoi vizita la medicul psihiatru. Diagnosticul precoce este esential, deoarece interventia timpurie intensiva ajuta copilul foarte mult.

Fa o programare

Testimoniale

„Copilul meu avea 2 ani când am început terapiile la Centrul Sunshine. După primul an de terapie a evoluat foarte mult. Acum vorbește și se adaptează cu mare ușurință în toate mediile. Le mulțumesc terapeutilor și coordonatorului pentru toată implicarea pe care au avut-o fata de noi!”

- O. L.

„Se vad schimbări majore! Nu am cuvinte sa va mulțumesc pt toată munca depusă și pentru tot ce faceți pentru L.! A început sa vorbească și sa pronunțe și litera C!
Încă o data va mulțumim pentru toată cooperarea și sprijinul dumneavoastră! „

- P. N.

„Fiul meu A. a început terapia în acest centru în anul 2019. În acel moment nu a cooperat. Dar în prima săptămână s-a adaptat cu mediul și cu terapeutele. După primul an de terapie a fost inclus în grădiniță de masa, fără shadow, iar ca nivel de dezvoltare simt că 80% din problemele lui sunt în regulă acum. Nivelul lui academic este bun. Tot personalul este foarte cooperant.”

- I. L.

„Se vad schimbări majore la copilul nostru. Acum S. are contact vizual, răspunde la nume, a început sa spună cuvinte, sa ne ceara lucrurile pe care și le dorește, înțelege ce vrem de la el, cooperează mult mai bine cu persoanele din jurul lui, suntem foarte mulțumiți!
Felicitări întregii echipe!”

- C. A.